Wednesday, May 19, 2010

20. BICARA PRESIDEN Bil 15/2010

Assalamualaikum wbt.

kita bincang masalah lama...Gula hai gula

Gula hai gula jangan sampai jadi gila. Gula tu manis, gula-gula pun manis tapi yang tak manis ialah kalau kita digula-gulakan sampai sanggup menderhaka kepada sultan dan memecah belahkan bangsa. Apa yang tersurat dan apa yang tersirat akhirnya akan diketahui juga. Pada masa itu kita jadi macam pak pandir, menang sorak tapi kampung dah tergadai.

Diabetes merupakan masalah yang besar...Ramai penduduk dunia menghadapi penyakit diabetes; 10% penduduk Malaysia menghadapi penyakit ini. Masalahnya ia merupakan penyakit yang mempunyai sedikit symptom tetapi komplikasinya banyak.

Langkah kerajaan untuk menaikkan harga gula adalah langkah yang sangat baik. Kerajaan dapat mengurangkan subsidi yang berjumlah 1 billion ringgit. Ia juga diharapkan dapat mengurangkan penggunaan gula bagi setiap orang. Ini dapat mengurang pesakit diabetes. Itulah yang tersurat. Diharapkan sebahagian dari wang itu dapat digunakan untuk merawat pesakit diabetes. Janganlah harga dinaikkan kerana kekurang gula yang telah disorokkkan dan akhirnya RK menambah satu billion dalam akaunnya.

Harga gula naik sepuluh sen tapi harga teh tarikh naik dua puluh sen. Sahlah mamak menggunakan dua kilo gula untuk secawan teh tarik. Kecekapan mamak teh tarik bukan sahaja pada tarikan tehnya tetapi juga pada kenaikan harganya yang akan hanya berlaku bila isu kenaikan itu telah reda. Diharapkan apabila meminta teh tarik kurang gula, dapat dikekalkan pada harga lama.

Kurangkan manis dalam minuman, tambahkan manis dalam senyuman...kurang gula, kurang obesity, kurang diabetes, kurang IHD...kurang stroke.

Walaubagaimanapun hospital tak pernah kurang patient.

'Bersatu, Berbakti Demi Negara'

- Dr. Hj. Zakaria Abd. Kadir -

No comments:

Post a Comment